Mijn jongste zoon in een nieuwe jas hijsen. Dat was mijn doel. Ik had in de sale een restje softshell gekocht en pinterest afgestruind naar een goed patroon. 

Het gratis patroon komt van Rabaukennaht en het patroon heet de zipfeljacke bella. Het gratis patroon is makkelijk te downloaden en de beschrijving is prima te volgen. Ook als je niet zo goed bent in Duits.😬

Zelf wilde ik het patroon iets aanpassen. In ieder geval moest er een rits in want een goede jas moet ook een beetje winddicht zijn.☝️️ 

Voor de jas heb ik maat 104 genomen. Zelf heb ik een heel smal kind, dus ik heb van de zijkanten uiteindelijk iets eraf gehaald omdat ik hem wat te breed vond😁

Voor de rits heb ik het patroon aangepast door er bij de zijkanten aan de voorkant  1,5 cm er bij te nemen. Deze extra ruimte heb je nodig voor de rits.

 

Tussen de twee delen aan de voorkant heb ik paspelband  genaaid als extra versiersel.

Omdat het een lente/zomerjas word, heb ik gekozen om geen binnenjas erin te naaien. De softshell stof had namelijk al een zachte fleece binnenkant. En zo word hij ook niet te dik. Daardoor is de afwerking iets anders dan de beschrijving die bij het patroon zit.

De onderkant heb ik dubbel omgeslagen en met een tweelingnaald dicht gestikt.


Nadat de achterkant, voorkant en mouwen erin zaten, heb ik de Rits erin gezet. Ook hier heb ik paspelband ertussen gedaan. Let op dat als de rits erin zit, dat je hem daarna nog doorstikt dan zit hij ook echt vast.

Aan het einde heb ik de capuchon eraan gestikt. Doordat ik geen binnenvoering heb, zie je de naad. Deze heb ik weg gewerkt door er een Baiasband erom te naaien.

Het was even passen en meten hoe ik het wilde hebben. Mijn tornmesje heeft overuren gedraaid maar ik ben blij met het resultaat πŸ‘Œ

